CLWB



Tämmöinen CLWB(Compact Long Wheel Base, keskipitkäakselivälinen) suunnitelmakin on päässä muhinut pitkän aikaa. Piirtelin vähän kuvaa paperille, toteutuksen esteenä sopivien osien puute.



Tarkoitus siis tehdä mukava jousitettu(jousta ei ole kuvaan piirretty) pyörä, jonka käsiteltävyys olisi helppo ja joka olisi ilman erikoisjärjestelyjä kuljetettavissa esim. pyöräkoukuissa. Renkaina 20" ja rumpuvaihde.
Mittoja:
Akseliväli 130cm
Kampikeskiön korkeus 60-65cm
Istumakorkeus noin 60-70cm(joustovara huomioiden)
Kokonaispituus 180cm
Pituus ilman etupyörää160cm
Tekstiä lisää kunhan yksityis kohdat tarkentuu...

22.9.2008 Keksin erään parannuksen joka poistaa ketjun kireysongelman jousitusta käytettäessä. Polkimet kiinnitetään takahaarukan jatkettuun etupäähän, periaatekuva:



25.9.2008 Aika epätodennäköistä että päädyn kuitenkaan tuohon ratkaisuun. Kampikeskiö on liian kapea, jotta takahaarukan putket saisi sujuvasti vietyä ohjainlaakerin ohi sinne. Muuten alkas olla osatkin kasassa, mutta keinun laakerointi vielä puuttuu. 3-Rumpuvaihdetta, jalkajarru ja skootterin takaiskari. Runkoputket 50x50x1.5 ja 30x15x2.

No, sain samalle iltaa jo jotakin tehtyä, kuvassa kampilaakeri ja ohjaus laakeri paikoillaan. Autotallin lattialle vähän hahmottelin seuraavia työvaiheita.



Iskari ei tule varmaankaan ihan noin, näkee sitten kun on haarukka valmis ja paikoillaan. Tässä vaiheessa vois viimmeistellä nuo etupään hitsisaumat ni ei oo sitte niin paljon kerrallaan viimmeisteltävää.

26.9.2008 Siistin hitsisaumat ja tein takahaarukan dropoutit osien luovuttaja pyörän dropouteista. Kuvasta näkee etupään rakenteen:



Ensin emäputki on hitsattu runkoputkeen 65asteen kulmaan ja sitten kampikeskiö emäputkeen. Dropoutteihin jätin yhdet pultinreiät, jotta saa lokasuojan joskus kiinni.

28.9.2008 Jouston nivellyksen ajattelin toteuttaa näin:



Sininen osa on 12mm reiällä oleva putki ja se hitsataan runkoon kiinni. Haarukkaputkien päissä on laakerikupit urakuulalaakereille(punaiset) ja koko nippu puristetaan kasaan 12mm pultilla(harmaja). Laakerit tyypilttän 6201, koska näyttäisi että tuollaista putkea johon nuo menevät sisään on omassa varastossa, eli laakeripesiä ei tarvi alkaa koneistamaan.

Neljä kertaa kasasin pyörän autotallin lattialle kyljelleen ja aina mittasin sopivan takahaarukan pituuden. Joka kerta päädyin 2cm:n tarkkuudella samaan mittaan, 100cm, joten katkaisin sen mittaiset putket ja tein dropouttien puoleiseen päähän putken tulppaus lovet:



Vasemman puoleinen putki leikattu ja oikean puoleisessa on "lipare" puristettu ja odottelee hitsausta. Kun putket tulppaa näin, säästyy paljolta hitsailulta ja ylimääräiseltä levyjen leikkelyltä. Mikäli putki on paljon paksumpaa, pitää pääty katkaista vinoon, jotta lipare ylettyy peittämään avonaisen putken pään. Tässä tapauksessa ilmarako ei haittaa, koska dropoutit hitsataan siihen kiinni.

1.10.2008 Jatkoin takahaarukan tekoa. Alla "jigi":



Levyyn on piirretty pitkä T-kirjain. Ensin dropoutit kiinnitetään kierretankoon mutterien avulla hiemen leveämmälle kuin mitä takanapa on leveä. Sitten Taka-akselia esittävä pultti pistetään dropoutteineen T:n poikkiviivan päälle suoraan ja haarukka putket niin, että T:n pystyviiva kulkee niiden välissä keskellä. Etupäässä putket ovat 8cm etäisyydellä toisistaan. Putket ruuvipuristimella kohdilleen ja mitataan poikkituen paikka, tehdään se, asetellaan kohdilleen ja hitsataan kiinni. Dropoutit aluksi vain "hepeillä" kiinni ja katsotaan renkaan avulla että ovat varmasti joka suuntaan suorassa.

3.10.2008 Laakerit tulivat ja varmistin että ovat sopivat tuohon valitsemaani laakeriputken sisään. Romuksi leikellyt pyörän rungot kannattaa säilytellä tämmöistä käyttöä varten. Putkesta(35x1,5) leikkasin 110mm pitkän pätkän ja sen päihin sisäpuolelle hitsasin 5mm rinkulat ohuemmasta putkesta. Nämä rinkulat estävät laakereita valumasta ulospäin, eli laakerikupit tulevat toisinpäin kuin yo. suunnitelmassa. Tämä putken pätkä sitten hitsataan takahaarukan etupäähän:



Sanomattakin lienee selvää että pitää tulla suoraan, millin vinous tuolla 10cm:n matkalla tarkoittaa sentin heittoa metrin päässä takarenkaalla. Kun putki on kiinni, sen keskeltä sahataan 80mm pätkä pois ja näin meillä on yhdensuuntaiset laakeripesät haarukkaputkien päissä.
Ei ole biltemasta 1,69Euron kappale hintaan hommatut laakerit 10Euron laakerien veroisia. Sormin tuntuu pienen pieni välys, mutta tähän käyttöön uskoisin kuitenkin soveltuvan.

4.10.2008 Sitten runkoon porataan, tässä tapauksessa 20cm päähän keskiöstä, 16mm reikä ja siihen työnnetään 16x2 putkea 80mm pitkä pätkä. Takahaarukka laakeripesistään tähän kiinni, haarukka suoraan ja hitsataan em. putken pätkä kiinni runkoon:



Ennen kuin saumat kierretään ympäriasti, katsotaan rengas paikoillaan että haarukka on kaikin puolin suora.
Sitten hitsasin n.10cm päähän laakeripesästä vielä yhden poikkiputken takahaarukkaan, jotta sain rakenteesta hieman jämäkämmän. Ei muuta kuin rattaat paikoilleen:



Kuvassa testaan iskunvaimentajan paikkaa, noin asennettuna tähän saisi n. 200mm joustoa, mutta perä hieman liian löysä. Joustaa koko painolla päälle istuttaessa lähes puolet koko joustomatkasta. Ok, suositukset "jousen esijännitykselle" ovat 0-40%, lähteestä riippuen, kun kuljettaja istuu päällä ajoasennossa.
Antaapa asian hautua, yön tai pari...

5.10.2008 No, jouselle löytyi paikka, tein kiinnikkeet, piti laittaa alapää haarukan alapuolelle:



Eihän se niin nätti oo, ku haarukan tasalle laitettaessa, mutta tuntuu toimivan hyvin. Kuvassa penkki ja tanko suunnilleen paikoilla joilla ajaminen onnistuu. Kampikeskiö 62cm ja penkki 68cm korkeudella. Kun päälle istuu penkki laskeutuu useita senttejä ja koko joustovara on n.10cm. Kauheasti tulee viimmeisteltävää, sen verran paljon hitsaus saumoja, mutta onneksi näyttää siltä että etuhaarukan saa jättää vakioksi.

6.10.2008 Laitoin ketjut ja kammet kiinni, hieno homma, ketju ottaa alapuolella hieman kiinni tuohon jousen alapään tukeen. Kopsuttelin tukea hieman lommolle, kuulee kuitenkin ajaessa kun ketju siihen kilahtelee. Jarruttaessa vastaa sitä vasten, johtuneeko siitä vai navan voitelusta että jarru tuntuu aika tehottomalta. Ajaessa pyörä tuntuu ihan lelulta, hyvässä mielessä, väkisinkin veti naamaa virneeseen. Töyssyt ei todellakaan tunnu. Hieman tuntuu runko veltolta, mutta penkki ei ole vielä tukevasti kiinni. Ohjaustuntuma paljon lähempänä SWB:tä kuin LWB:tä. Tiukemmissa käännöksissä pitää keskittyä ettei kampi ota kääntyvään eturenkaaseen. Yhdesti meinasin kaatua, kun olisi kesken U-käännöksen pitänyt saada polkaistua vauhtia, mutta eihän se onnistu kun kampi ottaa kumiin kiinni. Just sopivalla paikalla tuntuu jousi olevan. Ajelin juurakkoista metsäpolkua jossa pystypyörällä pakko keventää ja muutaman matalan ojan yli, jousi ei ollut lyönyt pohjaan, noin sentti oli vielä liikevaraa jäljellä. Takalokari pakko laittaa, iskari ihan kurassa. Kammet aika sopivasti, yhtään alemmas jos olisi laittanut niin olisi alkanut ketju hipsimään etuhaarukkaan.

9.10.2008 Penkille tein tuen, ketjun suojaputkelle kiinnikkeen ja vaihdevaijerin pidikkeen. Tässä välissä punnitsin pyörän, 18,7kg. Penkki on raskas ja iskari. Polkupyörien iskarit painaa 300-500g, tuo skootterin isakri 1150g. Vielä jalusta ja lokasuojat, niin on taas se perinteinen 20kg kasassa. Tarakkaa ei tule, laitan vain koukun selkänojaan johon voi laittaa kassin roikkumaan, sen verran vähän tuossa työmatkalla tavaran kuljetus tarvetta.
Vaihteet laitoin myös toimintaan ja kävin ajeleen. Voimakkaat polkaisut saa perän hieman joustamaan, mutta ei jää pomppiin. Kaikki joustoliikkeet vaikuttaa ohjaukseen, kun jättö ja keulan kulma muuttuu. Tämä aiheuttaa ohjaukseen epävarmuutta, mutta uskoisin että siihen tottuu. 48/16 välitykset tuntuu olevan linjassa muun suorituskyvyn ja ajajan kunnon kans. Ylämäet pääsee ylös, huiput suurimmalla(3) vaihteella asettuu polkemalla 26-27km/h nopeuteen, sen jälkeen alkaa polkeminen tuntua vispaamiselta. Tämä tarkoittaa netin laskureiden mukaan noin 75r/min polkemistahtia. Tuossa lähiseudun suurimmassa alamäessä tuli huippunopeudeksi GPS:ään 37,6km/h, eli on ilmanvastukseltaan suunnilleen SWB:n suuruusluokkaa, eli maastopyörää nopeampi, mutta LWB:tä hitaampi.

16.10.2008 Nyt se on valmis:



Etulokasuoja vielä puuttuu. Suojan yläosa tulee runkoon kiinni, sen verran helposti tuntuu kampi kumiin osuvan että lokasuoja rikkoontuu varmasti jos kääntyy renkaan mukana. Penkin väri ei sovi yhtään rungon väriin. Runko kun on maalattu samalla maalilla kuin chopperikin.
n. 10km kävin ajeleen ja mieleen muistui 3vaihteisen huonot puolet. Vaihteiden välit on liian suuret. Tasaisella ja tyvenellä 48/16välityksillä 2:n on liian hidas ja 3:n on liian raskas. Tuosta syystä keskinopeus jää ehkä enempikin kuin huonomman hyötysuhteen verran jälkeen avovaihteisista.
Alla pari kuvaa yksityiskohdista, näkee kuinka ketju heiluessaan on hinkannut maalit iskarin tuesta:





21.10.2008 NOPEUSTESTI CLWB vs. LWB26:
Testiolosuhteet: Ajoreitin pituus 2+2km, toiseen suuntaan säätietojen mukaan 10m/s vastatuuli ja toiseen sama myötäinen. Ilman lämpötila +11astetta. Reitillä max. 1% nousuja ja laskuja.
Kuljettaja fyysisesti kunnossa, ennen testiä ajettu n.5km lenkki, jotta syke vähän nousee.
Tulokset: Keskinopeudet kääntöpaikalla(vastatuuli) CLWB 18,4 ja LWB 18,9. Lopussa CLWB 21,1 ja LWB 21,9km/h. Nopeusero siis yllättävän pieni(3-4%), kun kuitenkin kaikki nopeuteen vaikuttavat seikat on LWB26:n puolella: isommat renkaat, matalempi istumakorkeus, loivempi selkänojan kulma ja vähemmän tehoa hukkaava voimansiirto. CLWB:n rumpuvaihde tosin voideltu oikealla vaseliinilla Shimanon graffittimönjän sijaan(yllättäen jarrut ei oikein toppaa).
Ikävä kyllä käytössäni ei ollut sykemittaria, joten tuloksia EI voi verrata energian kulutuksen suhteen keskenään. Vaikka GPS oli taskussa(pois silmistä kirittämästä) ja ajelin ihan fiilis pohjalta niin CLWB:llä ajon jälkeen tunsin oloni hengästyneemmäksi. Sama huomio kuin aiemminkin, voimaa tulee käytettyä huomaamatta enempi kun polkimet on alempana ja penkki pystympänä. CLWB polkimet 61cm ja penkki ajoasennossa 65cm maasta, LWB26 Polkimet 70cm ja penkki 60cm maasta.

Lennosta kun pyöriä vaihtoi niin ajotuntumassa melko ero. Kuin olisi hypännyt Fiat Puntosta jossa Chevrolet Capricen jousitus Capriseen jossa Punton jousitus.

Mittailin myös sopivaa poljenta tahtia pitkästä aikaa. Tuommoinen 70-75r/min tuntuu parhaalta nyt. Samalla huomasin, että kun tuulee niin CLWB:n välitykset on paremmin kohdillaan. Myötätuuleen 3 on tasaisella hyvä ja vastatuuleen 2. Kun täällä yleensä tuulee, niin tarvetta muutoksille ei toistaiseksi ole.

31.10.2008 n.100km työmatkoja takana. Ihan toimivalta tuntuu. Käännökset ei tuota ongelmia, vaikka kammet kääntyvään renkaaseen ottaakin, mutta pidemmällä akselivälillä voisi jo tulla ongelmia. Jousitus on mukava, mutta aiheuttaa tussulla kumilla ajamisen tunteen kun keula on jäykkä. Semmoista "kraateria" ei työmatkalta löydy, että takamuksessa tuntuisi, mutta jäykän keulan vuoksi tulee kuitenkin vähän kierreltyä ja nopeutta hillittyä. Käsijarru olisi tarpeeseen, ylämäkeen pysähtyminen ja liikkeelle lähtö melko vaikeaa, kun pyörä tahtoo valua taaksepäin. Tällä ajellaan työmatkaa ainakin nyt sen aikaa kun tiet pysyvät sulina ja hiekoitus sepeli vapaana.

28.11.2008 Aika vähänä ollut käyttö, kun rasva jolla takanavan rasvasin ei toiminut pakkasessa. Eli kevein vaihde pyöri tyhjää. Nyt navassa synteettiset moottoriöljyt ja tuntuu ainakin pikku pakkasessa pelaavan. Pääsin ensimmäisen lumikeli testin tekeen ja tuntuu joka suhteessa olevan parempi kuin LWB, paitsi on edelleen suhteessa käytettyyn voimaan hitaampi. Keula on hieman liian kevyt, mutta vaistomaisesti jos eturenkaan pidossa on ongelmia nousee selkä noja-asennosta lisäämään pitoa ja kun jyrkätkin kääntökulmat onnistuu pienillä käsien liikkeillä niin mitään ongelmia ei ole vielä aiheuttanut. Jousitus toimii isommissa töysyissä, mutta "nimismiehen kiharoita" vastaan se on aika voimaton. Toki parempi kuin ilman jousta. Vaikka vaihteet on nyt talvikeliin liian raskaat, niin liikkeelle lähtö onnistuu paremmin kuin LWB:llä. Ensimmäinen polkaisu on rivakampi, kun ei tarvi pinnistää jalalla ylöspäin. Kiihtyvyysä parempi ja tasapaino helpompi pitää hitaassa vauhdissa. Näkyvyys parempi ja kylmäkään ei samalla vaatetuksella tule, kun tahtomatta tulee käytettyä enempi voimaa polkemiseen. Myös jalkojen verenkierto parempi, lahkeista ei tuule sisään ja kädetkin on vähän "supummassa" kuin LWB:ssä. Aikaa vain työmatkalle kuluu enempi...

6.1.2009 Pääsin kokeileen alamäessä nopeuseroa tavalliseen hybridi pyörään. Vielä on sellaista nopeampi, talvikelilläkin. Pakkasta -7, tuuletonta ja tiellä kova lumipolanne. Ero ei ollut iso, rinnakkain kun mäen päältä lähdettiin vajaa 20km/h nopeudella, niin alhaalla 100m päässä eroa oli n.10m, polkematta.

17.1.2009 Putkivalintoja tehdessäni muut rakentelijat varoittivat että takahaarukasta tulee kiertojäykkyydeltään huono. Totta, putket ovat samaa kuin lowracerin haarukkaputket, mutta tuplasti pidemmät ja niiden päälä on 2x niin paljon painoa kuin lowracerissa. Tässä velttouden huomaa ajaessa, toisin kuin lowracerissa, kun kääntelee ohjausta puolelta toiselle nopeasti. Normaali ajossa ei tunnu haittaavan, johtuen ehkä siitä että vastaavalla "jäykällä2 en ole ajanut.

28.1.2009 Ärsyttävä keli "kertynyt" pyöräteille. Harva se päivä satelee vähän lunta, niin vähän ettei aurauskalusto saa lähtökäskyä. Lumi polkeutuu pyörien jä kävelijöiden toimesta epämääräiseksi pöperöksi. Ajouralla pysyessä ei ole mitenkään raskasta ajaa, mutta renkaat luiruaa ja ohjaamalla saa korjata tasapainoa vähän väliä. LWB:llä ongelma vähäisempi, siinä kun on kapea, karkeakuvioinen nastarengas edessä. Jousittamattomuskaan ei haittaa, kun tuo pöperö vähän pehmentää.

25.2.2009 HP Velotechnik ( www.hpvelotechnik.com ) on alkanut valmistaa tällaista samalla 20/20 konstrktiolla olevaa nojakkia:



Aiemmasta Spritistä poiketen siis edessä 16" renkaan sijaan 20". Parantaa rengasvalikoimaa ja talviajo-ominaisuuksia.

21.4.2009 Pyörätiet lakaistu, joten uskaltaa tälläkin taas pyöräillä. Ylöspäin poljettavaan pyörään tehty penkki alkoi painamaan reisiä yli ärsytysrajan, joten päätin vanhoista projekteista yli jääneistä osista tehdä erilaisen:



Värikin sopii paremmin. Etulokasuoja tuli myös laitettua ja tausta peili. Tavarat kulkee kätevästi repussa jonka saa roikkumaan helposti leveään selkänojaan.

26.6.2009 Yrittänyt hakea hyvää istuinosan muotoa ja pehmustetta. Ei ole helppoa, mitä pystympi penkki sitä suurempi merkitys sillä mitä takamuksen alle tulee.
Soratiellä ajelin 10km, sekään ei tuota ongelmia kun on jousitus ja ajoasennosta johtuen hallittavuus kunnossa. Pitkälti noista syistä tämä clwb korvannut lwb:n työmatka ajokkina. LWB käytössä vain kärryä vedettäessä. Tässä clwb:ssä liian nopeat välitykset veto hommiin.
Liekö iskarin teho heikentynyt, vai vaikuttaako helteeksi noussut lämpötila kun tuntuu että vaimennusteho on vaatimattomampi kuin aiemmin. Montun jälkeen jää vähän pomppimaan ja joskus jopa polkiessa pompottaa.

16.8.2009 Oli Lowride -09 nojapyörätapaamisessa mahdollisuus testata tuollaista Spirittiä, tosin 16/20 rengastuksella. Ajofiilis tismalleen sama kuin tässä, mutta huikea ero rungon jäykkyydessä ja penkin mukavuudessa. Se oli noilta ominaisuuksilta parempi. Takapään jousto tuntui samalta ja vaikka siinä oli edessä pahimmat töyssyt vaimentava jousitus, niin pienissä epätasaisuuksissa ei eroa jäykkään ollut.

1.11.2009 Taakse alkusyksystä laitettu Nokia pacer S kumi ei meinaa enään pysyä vanteella renkaassa ilmoitetulla maksimipaineella. Tuntuu ajaessa ikävältä nuljuamiselta.
Aamulla oli kaikki tiet ihan peilijäällä, töihin kuitenkin tällä tasapainottelin. Nippa nappa ylämäet pääsi ylös kun varovasti polki, millään etupainoisella ei varmaan olisi päässyt. Pari kertaa pyörä kaatui, toisella kertaa en ehtinyt saada jalkoja kunnolla maahan joten kaaduin mukana. Ei sattunut. Eli aika ihanteelisen korkuinen talviajoon. Helppo tasapainoilla ja jalat saa tarvittaessa äkkiä ja tukevasti maahan.

19.11.2009 Nyt se takakumi sitten repesi. Ajattelin kokeeksi laittaa Bilteman viiltosuojatun, lehdessä maininta että näissä olisi 60tpi kudostiheys. Eli pitäisi kestää kovan paineen ja rullata kevyeksi. No paketissa kyllä oli viiltosuojattu kumi, mutta merkiltään Rubbena, kudostiheys 29tpi ja paineenkestokin vain 2,8bar. Sen kuitenkin nyt alle laitoin, samalla kevensin välityksiä vaihtamalla taakse 16 piikkisen tilalle 18piikkisen.

6.12.2009 Ensimmäiset lumella ajo kokemukset tällä, kun työmatkalle oli satanut n.5cm lumipeitteen. Ajaminen yllättävän helppo ja huomattavasti raskaampaa kuin lumettomalla tiellä. Välityksien keventäminen oli tarpeen, siitä huolimatta käytössä oli pykälää keveämpi vaihde kuin lumettomalla tiellä. Eli tuosta päätelleen vauhti n.30%hitaampi.
Pyörä kulkee niin suoraan että auton renkaan jälkeäkin ajaminen onnistuu. LWB kiemurteli liikaa ja SWB:ssä ei tarkaan nähnyt missä rengas menee. Eturenkaan kuvio saisi olla karkeampi, hieman meinas joissakin kohti puskea, mutta mitään "läheltä piti"-fiiliksiä ei aiheuttanut.

14.12.2009 Hieman tuossa pohdiskelin, että miksi tämä tuntuu niin paljon paremmalta hallita kuin aiemmat nojakit. Suurimmat syyt löytyy kohtuu lyhyestä akselivälistä ja ajoasennosta, jossa selkä on pystyssä ja polkimet istuinta alempana:

-Ohjaustangon paikka paras mahdollinen, liki sama kuin kaikilla istumatyötä tekevillä(auton kuljettaja, ompelija, ohjelmoija, nosturin kuljettaja...). Hieman ylempänä polvien vuoksi, mutta etäisyys ja leveys sama. Tämä yhdessä pienen heiluriliikkeen kans mahdollistaa nopeat ja tarkat ohjausliikkeet ilman että painopiste siirtyy.

-Selällä vähän painoa. Kun päätä siirtää tasapainoillessaan sivulle, niin keho pääsee kiertymään ja vastakkaisen puolen lapaluu kohoaa penkistä ja koko yläkroppa kääntyy sivulle. Lovemmilla nojakulmilla ainoastaan pää pääsee liikkumaan, eikä sekään suoraan vaan kallistuu samalla. En tiedä muista, mutta ainakin minun on helpompi seisoa yhdellä jallalla kun pää on suorassa eikä kallellaan :)

-Kun sitten joskus tasapainon menettää ja jalkapohjat pudottaa tiehen, niin tässä ollaan valmiiksi polvet koukistetussa seisoma-asennossa. Tilanne on lähtökohtaisesti paljon parempi kuin loivalla kulmalla, jolloin jalkapohjat maahan laskiessa kuski on selinmakuulla(valmiiksi kaatunut).

6.1.2010 Jo toinen etulokasuoja irtoaa kiinnikkeen rikkoontumisen vuoksi. Ei kestä kaupalliset ratkaisut kun kampi riittävän usein kopsahtaa suojaan. Jotaki tarvii keksiä...

4.4.2010 Teiden talvi oli ja meni, nyt on tiet taas sulat. Lokasuojan jossakin vaiheessa kiinnitin kangasvahvisteisella kumisuikaleella, nyt on kestänyt. Lopputalvesta ajelin 5-10kertaa työmatkat CF:llä, se on kapeiden ja suurten renkaidensa ansiosta tätä nopeampi lumessa etenijä.
Tarkemmin laskematta väittäisin että tällä on ajettu nyt n.1500, ehkä jopa lähemmäs 2000km. Mitään perusrakeenteesta johtuvaa vikaa, huonon kiertojäykkyyden lisäksi, en ole havainnut. Kesällä tämä jää märän kelin pyöräksi, pouta säällä ajelen LowLWB:llä ja Kickbikellä.

1.10.2010 Syyshuoltoa tehdessäni huomasin takaa yhden pinnan katkenneen. Ei ole oikeastaan edes ihme, kun kyseessä on 28pinnainen lastenpyörän vanne ja sen kannettavana on liki 100kg:n kuorma. Koko pyörämallin huono puoli kiteytyykin tuossa, ei ole kovin helppo saada aikuisten painon kestäviä lastenpyörän osia.

11.10.2010 Tuli tilaisuus hankkia uusi takakumi niin hankin, vaikka vanhakin olisi ihan käyttökelpoisessa kunnossa vielä. Tämä uusi kumi on sileähkö kuvioinen BMX käyttöön tehty Rubbena Zirra 54-406, kantavuus yli 120kg ja paineenkesto huikeat 7bar! Ennen kumin vaihtoa ajoin vanhalla Bilteman viiltosuojatulla 47-406 liki yhtä sileä kuvioisella renkaalla maksimipaineilla(2,8bar) n. 4km testilenkin ja sain ajaksi 10min 45sek. Kumin vaihdon jälkeen tolla Zirralla 6bar paineella samalla asenteella 10min 5sek, eli reilu 6% vaikutus oli renkaan vaihdolla nopeuteen. Aika näyttää mikä on kestävyys ero pistosuojauksen ja pakkasen keston osalta.

18.10.2010 Eipä ollut Zirra pitkäikäinen kumi, 10-20km kesti 6bar paineella ja sitten alkoi kudokset repeileen. Vaihdoin siis 2,8bar kumin takaisin.

4.12.2010 Ketju katkes. Kuvittelin jo että se johtui venymisestä ja kulumisesta mutta ei, 24tapin väli 30,6-30,7cm kun ohjearvo on 30,5cm. Aiemmin olen ketjut vaihtanut kun kuluvat 31cm yli ja alkavat hyppimään hampailta. Syynä siis valmistus vika tai jonkun, esim. kiven, joutuminen ketjun väliin. Vaihdoin siis katkenneen lenkin tilalle ehyen ja matka jatkuu, saa nähdä kauanko.

23.8.2011 Koska kinnerin työmatkakäyttö loppui ajattelin ottaa tämän taas sateisten kelien ajokiksi lumien tuloon asti. Tässä välissä taakse on vaihtunut leveämpi 36 pinnainen vanne jonka päällä on Schwalbe Big Apple. Leveyttä tuolla on huimat 60mm ja paineen kesto 4bar. Rullaa niin kevyesti että piti nopeuttaa välityksiä, aiemmin ne toki oli talvikelille valitut.

6.12.2011 Paluupuolen ketjulle oli vihdoin pakko pistää pätkä ketjunsuojaputkea. Takarenkaasta lentävät kivenjyväset osuivat ketjulle ja hammasrattaan väliin ajautuessaan murjoivat ja venyttivät sitä. Samainen putken pätkä estää ketjun holtittoman heilumisen sivusuunnassa joten se pysyy nyt myös paremmin rattailla.
Muutaman työmatkan ehdin hiekoitetulla tiellä tällä ajaa kun kumi puhkesi. Aika vaatimaton on tuon Big Aplen pistosuojaus. Muilla kumeilla reiän tehnyt kivi jää kumiin kiinni, mutta ei tässä, sen verran ohuesti kumia on kulutuspinnassa. Paikkaus saa odottaa kevääseen, talven ajan CF:llä.

17.6.2012 Geokätköily harrastuksen myötä tämän pyörän käyttö on lisääntynyt myös hyvillä ilmoilla. On nykyisistä pyöristäni ehdottomasti paras siihen käyttöön. Riitävän mukava pitkillekkin päivämatkoille, mutta ylivoimaisuus tulee esille vasta sorateillä. Kyyti hyvän jousituksen ansiosta niin tasaista kuin nojapyörällä voi olla, pystystä ajoasennosta helppo havainnoida ympäristöä ja lyhyen akselivälinsä ansiosta ketterä ja helppo ajettava. Higracerillakin olen toki kätköillä käynyt, mutta pitää valikoida paikat niin että pääsee asfaltia pitkin.

23.7.2012 Muokkasin penkin pehmustetta kovemmaksi. Aiemmin oli pehemää superlonia, joka tuntui pidemmän istumisen aikana painuvan liian kasaan ja penkki tuntui kovalta. Nyt on 30mm tukevaa telttapatjaa, 20km lenkillä ei tuntunut ainakaan edellistä huonommalta. Polkimet vaihdoin myös lukollisiin, mukavemmat pitkillä reiteillä.
Huomasin myös että tästä ei ole tullut otettua kuvaa kolmeen vuoteen, joten näppäsin sellaisenkin:



Eipä se juuri ole edellisestä kuvasta muuttunut.

1.11.2013 Tämä pyörä vaihtoi juuri äsken omistajaa. Uuden omistajan kuljettamana tulee näkymään Kempele-Oulu alueella.

Etusivu